پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان
سرخط خبرها

سرنوشت غم‌انگیز زیردریایی «تایتان» ۵ روز بعد از جستجو + جزئیات

  • کد خبر: ۱۷۰۸۰۵
  • ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
سرنوشت غم‌انگیز زیردریایی «تایتان» ۵ روز بعد از جستجو + جزئیات
شب گذشته بعد از ۵ روز جستجو توسط نیرو‌های آمریکایی و کانادا قطعاتی از زیردریایی تایتان که قرار بود سرنشینان خود را برای تماشای بقایای کشتی «تایتانیک» به قعر اقیانوس آرام ببرد، پیدا شد.

شهرآرانیوز؛ سرانجام بعد از روزها جستجو گارد ساحلی آمریکا اعلام کرده است که همه سرنشینان زیردریایی گم‌شده تایتان بر اثر درون‌پاشی جان خود را از دست داده‌اند.

زیردریایی تایتان متعلق به شرکت OceanGate همراه با 5 سرنشین روز یکشنبه برای بازدید از لاشه تایتانیک به سمت این کشتی حرکت کردند، اما مدت کوتاهی پس از حرکت، زیردریایی گردشگران تایتانیک ناپدید شد. حالا شرکت OceanGate و همچنین گارد ساحلی آمریکا مرگ این 5 نفر را تأیید کرده‌اند.

به گفته دریابان گارد ساحلی آمریکا، «جان مائوگر»، این افراد بر اثر «درون‌پاشی فاجعه‌بار» جان خود را از دست داده‌اند: «یک ROV یا وسیله نقلیه کنترل از راه دور از کشتی Horizon Arctic، بقایای زیردریایی تایتان را در فاصله تقریباً 487 متری از تایتانیک در کف دریا پیدا کرد. در ادامه ROV بقایای دیگری را کشف کرد. با مشورت با متخصصان بخش فرماندهی، مشخص شد که این بقایا با ازدست‌دادن فاجعه‌بار محفظه فشار مطابقت دارد.»

زیردریایی تایتان چیست؟

تایتان یک زیردریایی کوچک متعلق به شرکت OceanGate Expeditions است که این گردشگران را با دریافت مبلغ 250 هزار دلار به بازدید از لاشه کشتی تایتانیک به اعماق اقیانوس آرام می‌برد.

اما این‌بار 5 سرنشین این زیردریایی، «استاکتون راش»، مدیرعامل OceanGate و افسر سابق نیروی دریایی فرانسه، «پل-هنری نارژوله»، متخصص دریانوردی، «شاهزاده داوود»، تاجر پاکستانی-بریتانیایی به‌همراه پسرش، «سلیمان» و «هامیش هاردینگ» که نفر آخر پیش‌تر با راکت بلو اوریجین به فضا هم رفته بود، جان خود را از دست داده‌اند.

سرنشینان این زیردریایی به گفته گارد ساحلی آمریکا بر اثر درون‌پاشی خود را از دست داده‌اند؛ درحقیقت تایتان بر اثر فشار آب از سمت بیرون، مچاله و به سمت درون منفجر شده است.

سرنوشت غم‌انگیز زیردریایی «تایتان» ۵ روز بعد از جستجو + عکس و جزئیات

کارشناسان در گذشته درباره امنیت تایتان ابراز نگرانی کرده بودند

در سال‌های اخیر چندین متخصص درباره ایمنی زیردریایی تایتان ابراز نگرانی کرده بودند؛ وسیله نقلیه‌ای که با گیم‌کنترلر F710 لاجیتک کنترل می‌شود. حتی یکی از کارمندان سابق OceanGate به نام «دیوید لاچریج» که توجهات را به مشکلات یکپارچگی زیردریایی تایتان جلب کرده بود، از این شرکت اخراج شد.

زیردریایی تایتان فاقد GPS است و اطلاعات مربوط به مسیر از طریق پیام‌های متنی توسط کشتی پشتیبانی به آن داده می‌شود. این زیردریایی مدت کوتاهی پس از اینکه به سمت لاشه تایتانیک حرکت کرد، ارتباط خود با کشتی را از دست داد و در روزهای گذشته تیم‌هایی از آمریکا و کانادا درحال جستجوی این زیردریایی بودند.

تایتان برای مدت کوتاهی اکسیژن دارد و پس از اینکه اکسیژن تمام شود، سرنشینان جان خود را از دست می‌دهند، اما سرنشینان سفر اخیر تایتان برای بازدید از لاشه تایتانیک بر اثر درون‌پاشی جان باخته‌اند. گارد ساحلی آمریکا 5 قطعه این زیردریایی را زیر دریا پیدا کرده‌ است که اگرچه از انفجار تایتان حکایت دارد، اما به‌طور دقیق مشخص نیست که چه زمانی این اتفاق رخ داده است و گارد ساحلی به تحقیقات ادامه می‌دهد.

پس از آنکه میدانی از بقایا در نزدیکی لاشه تایتانیک کشف شد، مقام‌ها تایید کردند که زیردریایی تایتان منفجر شده و موجب مرگ سرنشینان خود شده است.

اوشن‌گیت، شرکت سازنده‌ی تایتان، زیردریایی ژرف‌پیمایی که روز یکشنبه ناپدید شد، امروز پنجشنبه به‌طور رسمی اعلام کرد که باور دارد پنج سرنشین گمشده «متاسفانه ازدست رفته‌اند.»

بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت نیز دربین جان‌باختگان است. گارد ساحلی ایالات متحده با تایید این خبر، اعلام کرد تلاش چندروزه‌ی بین‌المللی برای امداد و نجات پایان یافته است.

اوشن‌گیت در بیانیه‌ای به‌نقل از سی‌ان‌ان گفت: «اکنون باور داریم که استاکتون راش، مدیرعامل ما و شاهزاده داوود و سلیمان پسرش، هامیش هاردینگ و پل هنری نارگوله متاسفانه از دست رفته‌اند. این مردان کاوشگران واقعی بودند که روحیه‌ی منحصربه‌فرد ماجراجویی و اشتیاق عمیق برای کاوش و حفاظت از اقیانوس‌های جهان داشتند. قلب ما با این پنج تن و تک‌تک اعضای خانواده‌هایشان در این زمان غم‌انگیز است.»

سرنشینان زیردریایی چه کسانی بودند؟

همزمان اسامی کامل سرنشینان این زیردریایی کوچک عبارت است:

هامیش هاردینگ - ۵۸ ساله - جستجوگر انگلیسی و اهل ماجراجویی که قبلا هم به فضا سفر کرده و چند باری هم به قطب جنوب رفته بود.

شاهزاده داود، تاجر ۴۸ ساله انگلیسی پاکستانی‌تبار که از اعضای یکی از متمول‌ترین خانواده‌های پاکستان است.

سلیمان، پسر ۱۹ ساله داود.

پال هنری نارگوله، ۷۷ ساله، ناخدای سابق نیروی دریایی فرانسه که گفته شده علاقه زیادی به تحقیق درباره بقایای کشتی تایتانیک داشته و یکی از اعضای اولین گروهی بوده که در سال ۱۹۸۷ برای پیدا کردن بقایای تایتانیک به سواحل شرقی اقیانوس اطلس رفتند.

استاکتن راش، ۶۱ ساله، از مدیران اجرایی ارشد شرکت اوشن‌گیت که مسوولیت اجرای این تور تفریحی برای بازدید از بقایای تایتانیک را بر عهده داشته است.

جزئیات فروپاشی تایتان

دریابان جان ماگر از گارد ساحلی ایالات متحده امروز پنجشنبه تایید کرد که بقایا به انفجار فاجعه‌بار محفظه‌ی فشار زیردریایی مرتبط هستند. او گفت زیردریایی تایتان احتمالاً در آب‌های اقیانوس اطلس شمالی منفجر شد و هر پنج سرنشین از دست رفتند. تایتان ظاهراً درحالی‌که در نزدیکی لاشه‌ی تایتانیک درحال حرکت بود، منفجر شد.

مقام ارشد گارد ساحلی برای توصیف حادثه به‌طور دقیق از لفظ «درون‌پاشی» استفاده کرد؛ بدین معنا که زیردریایی دراثر فشار خرد‌کننده‌ی آب از سمت بیرون، مچاله و دچار انفجار به درون شد. در اطراف لاشه‌ی کشتی تایتانیک فشار آب تقریباً ۴۰۰ اتمسفر یا ۴۰۰ برابر فشار در سطح دریا است که با قرارگیری ۳۵ فیل روی سر شما برابری می‌کند.

مشخص نیست انفجار همان روز یکشنبه یا در روزهای بعد از آن درحالی‌که تلاش بین‌المللی برای یافتن زیردریایی درجریان بود، رخ داد.

هشدارهای نادیده گرفته‌شده

به‌نقل از نیویورک‌تایمز، اوشن‌گیت پنج سال پیش هشدارهای شدید درمورد استحکام زیردریایی تایتان و توانایی آن در رساندن ایمن گردشگران ثروتمند به لاشه‌ی کشتی تایتانیک در عمق تقریبا ۴ هزار متری زیر آب را نادیده گرفته بود.

در سال ۲۰۱۸، مدیر عملیات دریایی شرکت پس از ثبت شکایت یک سوت‌زن از ایمنی تایتان ازکار برکنار شد. این سوت‌زن احتمال می‌داد که اوشن‌گیت با زیردریایی تایتان، مسافران را به‌طور بالقوه درمعرض خطر شدید قرار می‌دهد.

دیوید لاچریج،‌ کارمند سابق اوشن‌گیت نگرانی‌های خود در مورد زیردریایی توریستی را به اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا گزارش کرده و همچنین اسنادی را درباره‌ی ایمنی بدنه‌ی تایتان و انجام‌نشدن برخی آزمایش‌های خاص روی این زیردریایی به دادگاه ارائه داده بود. در همان سال، رهبران صنعت زیردریایی نیز با امضای نامه‌ای درباره‌ی احتمال عدم رعایت استانداردهای ایمنی از سوی اوشن‌گیت هشدار داده بودند.

اما لاچریج بعد از مطرح‌کردن نگرانی‌های خود از شرکت اخراج شد. اکنون که سرانجام معلوم شده زیردریایی تایتان واقعا در حمل ایمن مسافران به کف اقیانوس ناتوان بوده و چنین حادثه‌ی ناگواری را رقم زده است، این پرسش مطرح می‌شود که چرا مدیران اوشن‌گیت ایمنی را در درجه‌ی دوم قرار دادند و هشدارها را جدی نگرفتند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->